logo
knvb-ing

FAQ Algemeen

  1. Wat is crowdfunding?

    Crowdfunding is een manier om geld in te zamelen. In plaats van te zoeken naar één financier voor een doel vraag je een donatie aan een grote groep mensen; de crowd. Al deze (kleine) donaties zorgen voor één groot bedrag waarmee een doel gerealiseerd kan worden.
  2. Wat doet dit Crowdfundingplatform?

    Crowdfunding voor clubs, Crowdfunding voor amateurverenigingen en Crowdfunding voor profs zijn platformen die het mogelijk maken voor verenigingen, stichtingen en profclubs om op een eenvoudige manier geld in te zamelen. Crowdfunding voor amateurverenigingen en Crowdfunding voor profclubs zijn varianten die speciaal voor de KNVB en ING is aangepast aan voetbalverenigingen. De platformen zijn ontwikkeld door en eigendom van SponsorVisie.
  3. Wat kan ik crowdfunden?

    Via je eigen Crowdfundingplatform is het mogelijk online geld in te zamelen voor alles wat leeft binnen jouw vereniging of instelling. Crowdfund bijvoorbeeld LED-verlichting, een clinic van een bekende sporter, of een AED voor in het clubhuis. Alles waar mensen betrokkenheid bij hebben of belang bij hebben kan gecrowdfund worden.
  4. Wat is een crowdfundingcampagne?

    Een crowdfundingcampagne is een crowdfundingproject. Een crowdfundingcampagne kan door iedereen gestart worden. Na goedkeuring van het bestuur wordt de campagnepagina geactiveerd.

FAQ Donateurs

  1. Hoe kan ik een campagne ondersteunen?

    Op elke campagnepagina vind je een "doneer"-button. Nadat je deze hebt aangeklikt kan je na het doorlopen van enkele stappen elektronisch een betaling doen.
  2. Hoe kan ik zien of mijn donatie gelukt is?

    Direct na het afronden van de elektronische betaling is de donatie zichtbaar op de campagnepagina. Per e-mail ontvang je zelf een bevestiging van de donatie en ook de initiatiefnemer wordt hiervan op de hoogte gesteld.
  3. Kan ik anoniem doneren?

    Ja, het is mogelijk anoniem te doneren door bij het doneren het vinkje "anoniem" aan te vinken.
  4. Wat als het doelbedrag overschreden wordt?

    Er is geen maximaal op te halen bedrag. Er kan dus ook 120% van het doelbedrag opgehaald worden. Wordt er meer opgehaald dan het beoogde doelbedrag dan zullen de licentiehouder (de vereniging of instelling) en de initiatiefnemer gezamenlijk bepalen hoe het extra opgehaalde bedrag ten goede kan komen aan het doel.
  5. Wat als het doelbedrag niet bereikt wordt?

    De crowdfundingsplatforms van SponsorVisie werken volgens een donatieprincipe. Dit houdt in dat alle donaties altijd terecht komen bij de licentiehouder (de vereniging of instelling). Ook als het doel niet volledig gehaald is. De licentiehouder zal vervolgens met de initiatiefnemer bekijken hoe het opgehaalde geld het best ten goede kan komen aan het doel. Vaak zal de initiatiefnemer ook sub-campagnes benoemen op de initiatiefpagina zodat op voorhand duidelijk is wat er gaat gebeuren als het doelbedrag niet volledig wordt gehaald.
  6. Wanneer ontvangt een campagne mijn bijdrage?

    Alle donaties worden maandelijks aan de licentiehouder (de vereniging of instelling) overgemaakt. De licentiehouder zal vervolgens het ingezamelde bedrag overmaken aan de initiatiefnemer of voor realisatie van het doel zorgdragen.
  7. Hoe en wanneer ontvang ik mijn tegenprestatie?

    De initiatiefnemer/ licentiehouder (de vereniging of instelling) zal tegenover sommige beloningen een tegenprestatie beschikbaar stellen. Op basis van de door jou achtergelaten gegevens in het donatieproces (naam en e-mailadres) zal de initiatiefnemer contact met je opnemen om de tegenprestatie te leveren. De tegenprestatie is een overeenkomst tussen de initiatiefnemer/ licentiehouder en de donateur. SponsorVisie kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor het niet nakomen van de verplichtingen die uit deze overeenkomst voortvloeien.
  8. Zijn er aanvullende kosten?

    Er worden geen kosten aangerekend aan donateurs voor hun bijdrage aan een campagne. Alle kosten zijn voor rekening van de licentiehouder (de vereniging of instelling).
  9. Kan ik een factuur ontvangen?

    Na afronding van de donatie ontvang je automatisch per e-mail een bevestiging van de gedane donatie. Deze kan je gebruiken voor jouw administratie. Aangezien er sprake is van een donatie zal er geen (BTW-)factuur worden verzonden. Eventueel kan dit nog wel in overleg met de licentiehouder (de vereniging of instelling) worden geregeld. Neem in dat geval contact op met de licentiehouder.
  10. Hoe weet ik zeker of het wel veilig is om aan een campagne te doneren?

    Als vuistregel geldt: doneer enkel geld aan campagnes waarin je gelooft, van mensen die je kent en vertrouwt, of die je via een betrouwbare bron werden aangeraden. Doneer niet bij twijfel. Wij verzoeken je om twijfelachtige pagina's te melden via crowdfunding@sponsorvisie.nl.
  11. Hoe kan ik met zekerheid weten dat de initiatiefnemer is wie hij/zij beweert te zijn?

    Misschien ken je de initiatiefnemer of heb je over de crowdfundingactie gehoord via een kennis of uit een andere betrouwbare bron. Er is echter nog een zekerheid ingebouwd. Wij betalen alleen geld uit aan de licentiehouder (de vereniging of instelling). Vaak is dit het bestuur van de vereniging, of het goede doel. Zij zorgen uiteindelijk voor doorbetaling aan de initiatiefnemer en zullen dit uiteraard alleen doen als zij er zeker van zijn dat het geld voor het beoogde doel gebruikt worden. De licentiehouder wordt door SponsorVisie via KvK getoetst en het rekeningnummer wordt geverifieerd. Ken je de platformeigenaar? Dan biedt dat dus in elk geval veel meer zekerheid.
  12. Wie draagt de verantwoordelijkheid voor het realiseren van een campagne en het nakomen van de tegenprestaties?

    Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de initiatiefnemer en de licentiehouder (de vereniging of instelling) om het project waar te maken. SponsorVisie is op geen enkele manier betrokken bij het realiseren van de campagnes zelf. De initiatiefnemer zal tegenover sommige beloningen een tegenprestatie beschikbaar stellen. De tegenprestatie is een overeenkomst tussen de initiatiefnemer/ licentiehouder en de donateur. SponsorVisie kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor het niet nakomen van de verplichtingen die uit deze overeenkomst voortvloeien.
  13. Kan ik als donateur mijn geld ook terugvragen?

    Nee, als je een donatie hebt gedaan is het niet meer mogelijk, vanuit het platform, je geld terug te krijgen.
  14. Hoe zit het met belasting?

    Het is helaas niet mogelijk specifieke belastinginformatie te verschaffen gezien ieders situatie anders is. Zonder dat we hier een garantie over geven, kunnen we stellen dat de meeste (kleinere) donaties gewoon beschouwd worden als 'persoonlijke giften'. Indien de platformeigenaar (club) een ANBI-status heeft kunnen er fiscale voordelen zijn. Meer informatie hierover is terug te vinden op www.belastingdienst.nl/anbi
  15. Welk rekeningnummer wordt gebruikt?

    Na het uitvoeren van de iDEAL-betaling vindt u, zodra uw bank de betaling verwerkt heeft, de afschrijving terug. De afschrijving zal ten gunste van rekeningnummer (IBAN) NL21INGB0674773837 plaatsvinden. Dit is de iDEAL-verzamelrekening van de ING. De ING zorgt vervolgens voor distributie naar het juiste rekeningnummer.

FAQ Vereniging, Instelling of Initiatiefnemer

  1. Waarom een speciaal crowdfundingplatform voor verenigingen en instellingen?

    Juist verenigingen en stichtingen kampen vaak met een lang wensenlijstje en een krappe begroting. Financiering van een verbouwing, overige aanpassingen aan de accommodatie, maar ook de professionele begeleiding vormt vaak een uitdaging. De crowdfundingplatformen van SponsorVisie zijn voor iedereen interessant die geld nodig heeft voor een specifiek doel. Zo biedt crowdfunding mogelijkheden voor sportverenigingen, maar ook theaters, musea, muziek- of toneelgezelschappen en goede doelen. Kortom voor alle partijen die geld nodig hebben voor diverse specifieke doelen en een bepaalde achterban hebben. Natuurlijk de leden, maar ook fans, toeschouwers, deelnemers of volgers. Met crowdfunding kunnen verenigingen en instellingen dergelijke projecten op een nieuwe manier geheel of gedeeltelijk financieren. De platformen Crowdfunding voor clubs en Crowdfunding voor amateurverenigingen zijn ontwikkeld door en eigendom van SponsorVisie.
  2. Hoe werkt het inzamelen van het geld?

    De crowdfundingplatformen van SponsorVisie maken het heel eenvoudig om geld in te zamelen. Via het online platform wordt alles digitaal afgewikkeld. De betalingen kunnen via de computer of mobiele telefoon plaatsenvinden en worden automatisch verwerkt en geregistreerd. Hierdoor wordt enorm veel tijd bespaard. Alle betalingen verlopen elektronisch (via iDEAL) en daardoor veilig.
  3. Is er een maximum doelbedrag?

    Er geldt geen maximum op het doelbedrag. Initiatiefnemers bepalen zelf het doelbedrag. Wel is het van belang subdoelen te communiceren. Bepaal bijvoorbeeld ook subdoelen voor als je maar 50% of 75% van je doelbedrag haalt en communiceer die subdoelen ook op je campagnepagina. Mocht je je doelbedrag voortijdig behalen dan kan je wel donaties blijven ontvangen en tot wanneer je deadline verstrijkt. Zo kan je ook 110% van je doelbedrag realiseren.
  4. Wanneer ontvang ik het geld?

    Alle donaties worden maandelijks aan de licentiehouder (de vereniging of instelling) overgemaakt. De licentiehouder zal vervolgens de het ingezamelde bedrag overmaken aan de initiatiefnemer of voor realisatie van het doel zorgdragen.
  5. Hoe zit het met belastingen?

    Het is helaas niet mogelijk specifieke belastinginformatie te verschaffen gezien ieders situatie anders is. Zonder dat we hier een garantie over geven, kunnen we stellen dat de meeste (kleinere) donaties waarvoor geen tegenprestatie met een vergelijkbare economische waarde wordt geleverd gewoon beschouwd kunnen worden als 'persoonlijke giften' die in Nederland niet belast worden.
  6. Waarom zou ik niet gewoon zelf, dus zonder een platform van SponsorVisie een eigen crowdfundingcampagne starten?

    De crowdfundingplatformen van SponsorVisie brengen alles samen wat je nodig hebt om direct met Crowdfunding te kunnen beginnen. Denk aan de website, maar ook de betaalmogelijkheden en de hele administratie. Dit maakt het platform uniek. Doordat het no-cure-no-pay is loop je geen enkel risico en kan je meteen aan de slag. Dit bespaart heel veel tijd, geld en frustratie. De ondersteuning, de tools en de eenvoud van het platform voor zowel initiatiefnemer als donateur zorgen voor een veel grotere kans op succes!
  7. Wie zijn de donateurs?

    Een belangrijk deel van de donaties bij een campagne komen natuurlijk van direct betrokkenen. Bij een sportvereniging bijvoorbeeld de leden en van de familie van de leden. Maar crowdfunding is juist ook een manier om anderen een bijdrage te laten doen. Als je het slim aanpakt zullen jouw direct betrokkenen het project gaan promoten en aan hun familie, vrienden, collega's, zakenrelaties, enzovoort een bijdrage vragen. Ook social media zoals Twitter, Facebook en traditionele media, zoals de lokale krant zorgen er voor dat een campagne onder de aandacht komt van potentiële donateurs.
  8. Zijn er koppelingen met Facebook en Twitter?

    Het systeem biedt koppelingen met social media. Het is heel eenvoudig om je campagne te promoten via je eigen kanalen, maar ook de donateurs en ambassadeurs kunnen dit heel eenvoudig doen en dat zorgt weer voor een veel groter bereik en meer succes.
  9. Hoe kan ik zien wie er gedoneerd heeft?

    Alle donaties zijn live in te zien op de campagnepagina en in de backoffice kunnen eenvoudig overzichten worden uitgedraaid. Bovendien krijgt de licentiehouder een mailtje als er een nieuwe donatie is binnengekomen. Hierdoor kan deze de donateur ook persoonlijk bedanken.
  10. Heb ik de beschikking over de e-mailadressen van de donateurs?

    De e-mailadressen van alle donateurs zijn terug te vinden in de backoffice en kunnen worden geëxporteerd.
  11. Hoe begin je met crowdfunden?

    Vraag een crowdfundingplatform aan op www.www.crowdfundingvooramateurverenigingen.nl/aanvragen of www.voetbal.nl/crowdfunding. Maak vervolgens (na akkoord van het bestuur) je eerste campagne aan via enkele simpele stappen en start met inzamelen! Door je crowdfundingpagina met zoveel mogelijk vrienden, bekenden, leden en anderen te delen en gebruik te maken van de diverse tips en trucs voor online en offline promotie is het inzamelen van geld kinderspel geworden.
  12. Wat kost een crowdfundingplatform van SponsorVisie?

    Er zijn twee mogelijkheden: 1) Je betaalt 7,5% kosten per donatie die je ontvangt. De kosten bestaan onder andere uit hosting, helpdesk, FAQ'S, BTW en systeemkosten. Daarnaast gelden er € 0,50 transactiekosten (iDEAL). Het resterende bedrag wordt overgemaakt aan de licentiehouder (de vereniging of instelling). Ter verduidelijking: bij een donatie van bijvoorbeeld € 30,- is dit € 27,25. 2) Je kunt een abonnement afsluiten voor € 750,- (exclusief BTW) per jaar waardoor er geen 7,5% variabele kosten meer van toepassing zijn. Dit is exclusief € 0,50 transactiekosten (iDEAL). Vervolgens kun je als platformeigenaar zoveel doelen en zo veel geld ophalen als je wilt en worden alleen nog de € 0,50 per transactie in rekening gebracht. Vanaf € 15.326,- totaal opgehaald geld is dit voordeliger.
  13. Worden er kosten gerekend aan de donateurs?

    Nee, er worden geen kosten aangerekend aan de donateurs. Alle kosten (transactie- en eventueel variabele kosten) worden automatisch verrekend en zijn voor rekening van de licentiehouder of de initiatiefnemer.
  14. Is een licentie jaarlijks opzegbaar?

    Ja, een abonnement is jaarlijks opzegbaar.
  15. Wie zijn bevoegd om binnen mijn vereniging een crowdfundingcampagne te starten?

    Iedereen kan een campagne starten. Wel is het zo dat het bestuur van de organisatie toestemming dient te geven in het systeem als een lid, een vrijwilliger (of een team) een doel aanmaakt. Na toestemming van het bestuur kan gestart worden met crowdfunding.
  16. Wie draagt er verantwoordelijkheid voor de actieve crowdfundingintiatieven?

    De licentiehouder (de vereniging of instelling) is verantwoordelijk voor de geplaatste campagnes. In de backoffice zijn de campagnes eenvoudig aan te maken, te beheren en te (de)activeren. Om donateurs te beschermen toetsen wij bij aanvraag de licentiehouder en controleren wij bankgegevens. De licentiehouder krijgt de gelden van alle campagnes op één rekening binnen en is vervolgens verantwoordelijk voor doorbetaling.
  17. Controleert SponsorVisie de campagnes voordat ze geactiveerd worden?

    Nee. De verantwoordelijk voor de actieve campagnes ligt volledig bij de licentiehouder.
  18. Wie draagt verantwoordelijkheid voor het realiseren van het doel en het nakomen van de tegenprestaties?

    Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de licentiehouder (de vereniging of instelling) en de initiatiefnemer voor de juiste besteding van het opgehaalde geld en voor het nakomen van de beloofde. SponsorVisie is hierin geen partij.
  19. Wat gebeurt er als ik mijn doelbedrag niet haal?

    Je kunt op de campagnepagina aangeven wat je met het opgehaalde bedrag gaat doen, ook als je niet het volledige bedrag realiseert. Dit wordt een sub-initiatief genoemd. Hiermee weten donateurs waar hun geld naartoe gaat als het doelbedrag voor het primaire doel niet wordt gehaald.
  20. Hoe zorg je dat een crowdfundingcampagne succesvol wordt? Tips voor een succesvolle crowdfundingcampagne:

    Idee

    Niet alles is geschikt voor crowdfunding. Om crowdfunding succesvol te maken moet aan een aantal van de onderstaande voorwaarden worden voldaan:
    • Urgentie; er moet een bepaalde noodzaak zijn
    • Duidelijk voordeel; het doel moet een duidelijk voordeel bieden
    • Betrokkenheid; donateurs moeten een bepaalde betrokkenheid hebben of willen hebben met een campagne
    • Ambitieus; donateurs willen betrokken zijn bij iets wat ambitieus is. Alleen dan ontstaat urgentie. Stel je doel ook niet te laag, want het doelbedrag bepaalt vaak ook direct het plafond. Als een doel eenmaal bereikt is, zijn mensen minder geneigd geld te doneren.

    Financieringsvraag

    Bedenk goed hoeveel geld er nodig is om het doel te bereiken. Let erop dat je hierbij best ambitieus mag zijn, maar ook realisme is van belang. Bepaal bijvoorbeeld ook subdoelen voor als je maar 50% of 75% van je doelbedrag haalt en communiceer die subdoelen ook.

    Aantrekkelijke campagnepagina

    • Zorg ervoor dat je alle benodigde informatie op je campagnepagina vermeld. Maar zorg ook voor een goede foto of video. Interessante campagnepagina's trekken meer aandacht en kunnen bijgevolg ook op meer steun rekenen. Vaag en aan de oppervlakte blijven loont in dit geval niet.
    • Communiceer regelmatig over de voortgang via sociale media en alle andere kanalen die je tot je beschikking hebt (Facebook, e-mail, nieuwsbrieven en website).
    • Maak het interessanter voor donateurs door originele beloningen aan je campagne te koppelen.
    • Wees creatief!

    Netwerk betrekken, zoek ambassadeurs!

    Zorg ervoor dat je mensen hebt die je gaan helpen bij het verspreiden van de actie en het vinden van donateurs. Binnen een club kunnen dit bijvoorbeeld de trainers of de aanvoerders zijn. Op het platform kunnen deze ambassadeurs onder een doel een eigen pagina aanmaken om het werven van donateurs persoonlijker te maken. En dat werkt!

    Communicatieplan

    Bedenk van tevoren hoe je je 'crowd' maar ook je 'ambassadeurs' gaat bereiken. Uiteraard heb je hier je eigen communicatiekanalen voor beschikbaar, zoals een website de sociale media en e-mail. Maar bedenk ook hoe je anderen zo ver krijgt dat ze over jou gaan communiceren. Bijvoorbeeld de (lokale) media.

    Activiteiten

    Wat voor activiteiten zijn er tijdens de looptijd van de campagne? Deze activiteiten zijn noodzakelijk om de aandacht op de campagne te houden. Ook zorgt het ervoor dat je anderen over je laat communiceren. Denk bijvoorbeeld aan een sponsorloop of een benefietwedstrijd. Beperk jezelf niet. Hoe gekker en creatiever hoe beter.

    Doelbedrag gehaald!

    De laatste activiteit is uiteraard het vieren dat het doel gehaald is. Denk vooraf na over hoe je je crowd en ambassadeurs wil bedanken en houdt hier ook rekening mee wat betreft kosten. Het betrekken van deze groepen bij het succes is essentieel. Zeker als je later nog een keer iets wilt crowdfunden.

    Doel realiseren

    Volstrekt logisch, maar toch. Als je doelbedrag gehaald is moet het voorgestelde doel uiteraard worden gerealiseerd. Communiceer hierover met alle betrokken partijen dat maakt het makkelijker om een volgende keer opnieuw te crowdfunden.